fbpx

Portal branży pogrzebowej

Jakie umiejętności powinien posiadać pracownik biurowy zakładu pogrzebowego

Jakie umiejętności powinien posiadać pracownik biurowy zakładu pogrzebowego

pracownik biurowy zakładu pogrzebowego

Nie ulega wątpliwości, że praca w zakładzie pogrzebowym jest trudną i wymagającą rolą zawodową. Przy każdym mającym miejsce ludzkim dramacie, pracownik biurowy zakładu pogrzebowego, jak aktor pierwszego planu, w sposób opanowany i profesjonalny, niczym reżyser, musi przeprowadzić klientów przez cały trudny scenariusz wydarzeń. Dlatego niezbędne jest posiadanie specyficznych cech charakteru i umiejętności, aby odnaleźć się tym zawodzie.

W konsekwencji nie tylko klienci powinni być usatysfakcjonowani kompetentną obsługą, ale również sam pracownik powinien móc odnaleźć satysfakcję z pracy, aby wypełniać swoje obowiązki rzetelnie i nie doświadczyć wypalenia zawodowego, które w tej profesji występuje bardzo często. 

Współczucie i empatia

To dwie podstawowe cechy, jakimi powinien charakteryzować się pracownik biurowy zakładu pogrzebowego. Szczere współczucie i umiejętność współodczuwania pozwoli klientom domu pogrzebowego poczuć prawdziwe wsparcie, a pracownikowi zaangażować się w realizację wyjątkowego pogrzebu. Każdy klient powinien być traktowany indywidualnie, bo dla każdego jego własna tragedia jest najważniejsza i wyjątkowa. Dlatego profesjonalna obsługa powinna iść w parze z ludzkim zrozumieniem i współczuciem. 

Umiejętność komunikacji

Umiejętność jasnego i zwięzłego wyrażania myśli to kolejna ważna cecha pracownika pogrzebowego. Należy mieć świadomość, że klienci mogą nie do końca rozumieć pewne zagadnienia związane z organizacją pogrzebu. Spokojne i cierpliwe wytłumaczenie wszelkich wątpliwości, a jednocześnie powiedzenie tylko tyle, ile jest konieczne – to umiejętności na wagę złota. Ważna jest również umiejętność wychwytywania sygnałów niewerbalnych, takich jak mimika, gesty, kontakt wzrokowy – aby jeszcze lepiej dostosować komunikat do rozmówcy. 

Jeśli pracownikom brakuje takich umiejętności, można skorzystać ze specjalnych szkoleń z obsługi klienta dla pracowników zakładu pogrzebowego.

Kreatywność i elastyczność

Coraz większa popularność personalizacji ceremonii pogrzebowych sprawia, że pracownicy zakładów pogrzebowych muszą wykazywać się większą elastycznością i kreatywnością, aby sprostać wymaganiom klientów. Jeśli ostatnią wolą zmarłego był nietypowy pogrzeb, to z pewnością rodzina poprosi o pomoc w jego organizacji. Tutaj warto mieć w zanadrzu kilka propozycji, w jaki sposób można oryginalnie i z godnością uhonorować ostatnią drogę zmarłej osoby.

Kreatywność, elastyczność i otwarcie się na potrzeby drugiego człowieka pozwolą sprostać nawet najbardziej nietypowym wyzwaniom.

Wiedza i doświadczenie

A jeśli już mówimy o nietypowych pogrzebach, to niezbędna będzie tu znajomość polskiego prawa. Wiele osób marzy o rozsypaniu prochów na wzór amerykański – nad morzem, w górach, czy we własnym ogrodzie – co w Polsce jest zabronione. Pracownik zakładu pogrzebowego powinien bardzo dobrze znać przepisy prawa pogrzebowego i dozwolonych praktyk w tym zakresie. Nie mówiąc już o postępowaniu ze zwłokami w określonych sytuacjach (np. gdy zmarły chorował na chorobę zakaźną typu Covid-19).

Przydatna jest też znajomość rytuałów pogrzebowych innych kultur i religii. Jeśli pracownik biurowy domu pogrzebowego ma do czynienia z organizacją pogrzebu zgodnie z religią, której nie zna, powinien dokładnie wypytać o szczegóły, aby uniknąć niezręcznych sytuacji czy obrazy uczuć religijnych żałobników.

Umiejętność zarządzania czasem

Praca w zakładzie pogrzebowym jest nieprzewidywalna. Nigdy nie wiadomo, ile pogrzebów przyjdzie organizować danego dnia. Czasem żadnego, a czasu kilka na raz. Pracownik biurowy zakładu pogrzebowego musi być też przygotowany na obsługę klientów w niedziele, święta, a także w godzinach nocnych. To wymaga naprawdę dobrej umiejętności zarządzania czasem i przede wszystkim dyspozycyjności. 

O czym jeszcze powinien wiedzieć pracownik biurowy zakładu pogrzebowego?

Praca w zakładzie pogrzebowym jest zajęciem wymagającym. Duża odporność psychiczna i dystans, połączony z ludzką życzliwością i empatią to tylko połowa sukcesu. Trzeba pamiętać o rozwijaniu umiejętności komunikacji, zarządzania czasem, a także aktualizować wiedzę z zakresu prawa pogrzebowego oraz śledzić trendy i nowości z branży funeralnej. Jeśli pracownik zakładu pogrzebowego rozwinie te umiejętności i osiągnie pełen profesjonalizm, praca pozwoli mu czerpać wiele satysfakcji i poczucia zadowolenia z wykonywania ważnej i znaczącej roli w społeczeństwie. Zwłaszcza w sytuacjach, gdy klienci okazują wdzięczność i dziękują za pięknie przygotowaną ceremonię pogrzebową, a to chyba najlepsze wynagrodzenie za trud pracy.

Top